PER QUÈ LES PÀGINES SÓN AIXÍ

PER QUÈ LES PÀGINES SÓN AIXÍ

UN DEBAT FONAMENTAL PER ENTENDRE EL DISSENY TIPOGRÀFIC FINS AVUI

JARDI, ENRIC

16,90 €
IVA incluido
En stock
Editorial:
EDITORIAL GUSTAVO GILI
Año de edición:
2023
Materia
Valencià assaig
ISBN:
978-84-252-3403-3
Páginas:
128
Encuadernación:
Rústica
16,90 €
IVA incluido
En stock

Introducció
L'any 2002 el filòleg, folklorista i historiador de la tipografia Josep Maria Pujol (1947-2012), llavors professor del Màster de Tipografia Avançada de l'Escola de Disseny i Art Eina, em va obsequiar amb un opuscle autoeditat que recollia sis textos, traduïts per ell mateix de l'anglès i de l'alemany, que ara formen part del llibre que teniu a les mans. El va intitular 1803-1948: Les dues tipografies en referència a les dues maneres d'entendre la composició i l'ús de la tipografia que han influït en com componem encara avui la pàgina impresa. El primer text era la traducció de William Morris, seguit de la d'Iwan Tschichold, la de Stanley Morison, la de Max Bill
—juntament amb la resposta de Tschichold (ara amb el nom de Jan)— i, finalment, la de Paul Renner.

Pujol fou qui millor podria haver explicat la transcendència del debat entre els dos corrents aparentment contraris que han influït en la manera d'entendre la pàgina tipogràfica fins avui. La seva experiència pràctica i teòrica en aquest camp, així com el profund coneixement de les biografies dels autors, especialment de Morison i Tschichold, que són el pinyol de la qüestió, l'autoritzaven a explicar-nos aquesta disputa. De segur que ho hauria fet amb rigor i mesura, i amb l'erudició sense pedanteria i la sornegueria sense malícia que el caracteritzaven. Però només ens va deixar un recull que no es va publicar i al qual va posar un títol que parlava de tipografia.

Publicar una obra a la segona dècada del segle XXI amb un títol com Les dues tipografies pot fàcilment confondre el lector. Quan parlem d'un “tipògraf”, depenent de l'època històrica, pot ser que sigui per referir-nos a un punxonista, a un impressor, a un componedor o, ja en el segle XX, a algú que no s'embrutava els dits com Morison, però que estudiava, assessorava o dirigia el disseny d'una nova lletra. Per aquesta mateixa època un tipògraf també passa a ser l'ofici que precedirà els actuals dissenyadors gràfics. Max Bill diu aquí mateix que “la tipografia és el disseny de blocs de text”. Però la realitat és que, avui en dia, quan sentim aquesta paraula, pensem inevitablement en algú que dissenya tipografies en una pantalla d'ordinador. Per aquesta raó preferim parlar de “disseny de pàgina” enlloc de “tipografia”. La pàgina és el tema de tots els textos, fins i tot el d'Eric Gill, que aporta el seu punt de vista sobre el llibre. La tipografia, naturalment, està també present en tots els articles, però el motiu que justifica aquesta obra és la manera com la fem servir i no tant la forma particular de la lletra.

Hem fet aquest llibre per posar a l'abast del lector no només el debat entre les dues maneres de compondre la pàgina, sinó també quatre altres textos que esperem que ajudin a entendre com és la pàgina avui. No només la del llibre, també la del diari, la de la revista, la d'un web o la del cartell. Dels nous textos que s'han incorporat al conjunt que va recollir Josep Maria Pujol (“Un llibre està fet per ser llegit”, d'Eric Gill; “La copa de cristall”, de Beatrice Warde; “Sobre la tipografia”, de Herbert Bayer; i “La retícula i la filosofia del disseny”, de Josef Müller-Brockmann), el de Beatrice Warde és ja de lectura obligatòria a les escoles de disseny. L'anteriorment citat d'Eric Gill i el de Paul Renner, autors més coneguts avui pels seus dissenys de lletra, aporten aquí les seves opinions sobre com ha de ser l'espai de la pàgina. I per acabar hem volgut afegir un text no gaire conegut de Josef Müller-Brockmann, un apòstol del disseny reticular que ha influït en la manera de treballar en disseny gràfic.

Esperem que la lectura d'aquesta tria serveixi no només per entendre millor com hem arribat fins aquí, sinó també per raonar com hauria de ser la pàgina del futur més enllà de les modes de cada moment.

Artículos relacionados

  • DONES ANTIFEIXISTES. ESTUDI DE COMPANYA. REVISTA DE LA DONA (1937-1938)
    CUADRAT ROYO, JÚLIA
    Un treball que obre aquest camí apassionant de la recerca històrica de les persones sense rostre ni veu i que ens ajuda a poder entendre quina va ser la contribució real i el rol que van tenir les dones catalanes antifeixistes a la Guerra Civil Espanyola. Júlia Cuadrat Royo (Santa Bàrbara, 1998) és graduada en Història per la Universitat Rovira i Virgili (URV), on també va c...
    En stock

    22,00 €

  • L'ESCOLA DE L'ÀNIMA
    ESQUIROL, JOSEP MARIA
    L'escola de l'ànima és una invitació fascinant per descobrir, partint dels fonaments de l'educació, l'horitzó d'una vida madura, fecunda i espiritual. Pas a pas, les realitats que anomenen paraules com lloc, ensenyament, companyia, atenció, món, cura, contemplació, creació... van il·luminant el camí amb llum pròpia i ens descobreixen nous sentits: cada ésser humà se'ns revela c...
    En stock

    16,00 €

  • PAÍS VALENCIÀ
    CHULIÀ PERIS, RICARD
    Els valencians vivim dos anys menys que els madrilenys, i ho fem amb menys benestar. Però no és mala sort, sinó que és el producte del disseny polític i institucional que l'Estat espanyol ens reserva: ser els cambrers dels madrilenys i els geriatres dels nord-europeus. No som els últims en finançament, inversions o qualsevol altre índex per casualitat. Espanya funciona perfecta...
    En stock

    16,00 €

  • DESPOBLATS MORISCOS VALENCIANS
    DONOSO, ISAAC
    El 22 de setembre de 1609 es va publicar el decret d'expulsió dels moriscos del regne de València, que els donava tres dies per a abandonar les seues cases i acudir a un dels ports designats per a embarcar rumb al nord d'Àfrica: Vinaròs, València, Dénia i Alacant. Arrere deixaven un territori que van habitar i conformar durant segles. Els colons cristians que van repoblar aquel...
    En stock

    12,00 €

  • UNIVERS DARWIN!
    JOUVENTIN, PIERRE
    SABER-HO TOT SOBRE EL DARWINISME, AQUESTA TEORIA DE L'EVOLUCIÓ QUE HA REVOLUCIONAT LA NOSTRA MANERA DE PENSAR. Des de fa un segle i mig, la teoria de l'evolució elaborada per Charles Darwin s'ha anat imposant a poc a poc en el món científic. Tot i això, aquesta explicació materialista del món vivent i de l'origen animal de l'home continua suscitant DEBATS encesos quant a les se...
    En stock

    15,00 €

  • PER QUE PENSEM EL QUE PENSEM? (RA.14)
    LOPEZ ALOS, JAVIER / BOTELLA, VICENT
    Per què pensem el que pensem? Manual contra el soroll i la mentida és un llibre de pensament crític i de divulgació o, com prefereixen dir-ne els autors, de divulgació crítica. El llibre qüestiona la manera que tenim de pensar i sotmet a crítica els nostres processos cognitius en el context actual d'estimulació constant i allau informativa diària. Parteix de la discussió d'un...
    En stock

    16,50 €

Otros libros del autor

  • POR QUÉ LAS PÁGINAS SON ASÍ
    JARDI, ENRIC
    “La tipografía es el diseño de imágenes de texto”, decía Max Bill y, por ello, este es un libro sobre tipografía que habla de diseño de página. De páginas de libros, de periódicos, de revistas, de carteles, de webs... Más bien podría decirse que es un libro en el que la tipografía, de la mano de Enric Jardí, nos acerca al debate entre las dos grandes corrientes históricas sobr...
    En stock

    16,90 €

  • PENSAR CON IMÁGENES
    JARDÍ, ENRIC
    Cuando ?leemos? imágenes, nuestra mente pone en marcha un proceso completamente distinto al de la lectura de un texto. Para extraer el significado de un mensaje escrito, el cerebro se apoya en el examen secuencial, avanza linealmente y construye el sentido del texto a partir de una suma progresiva de los elementos que lo integran: letras, palabras, frases y párrafos. Para enten...
    Disponible en 1 semana

    14,90 €